در میان روزنامه های دوشنبه؛
تابناک: «همه دور هم نشسته اند و هندوانه ای که آب خنک رودخانه، آن را به شدت خوش طعم کرده نوش جان می کنند و صدای خنده کودکان به آسمان رسیده که ناگهان مرد خانواده در یک چشم بر هم زدن از جا بر می خیزد و سراغ پسر جوانی می رود که چند متر آن طرف تر چادر زده و دعوا آغاز می شود».
کد خبر: ۸۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶ 31 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه نسل فردا در شماره امروز خود به بررسی وضعیت نزاع در کشور وپرداخته است و این موضوع اجتماعی را که به یکی از معضلات این روزهای شهرها به ویژه کلانشهرها تبدیل شده ، پرداخته است.

«تنها دو بوق ممتد در ظهر گرم تابستان کافی است تا راننده خودروی جلویی، به حدی عصبانی شود که با قفل فرمان از خودرو پیاده شود و به جان راننده خودروی پشت سر خود بیفتد...»

«راننده تاکسی برای بار هزارم پول خرد ندارد و کرایه را رند می کند و حاضر نیست باقیمانده پول مسافر را پس دهد،مسافر هم با کلمات رکیکی راننده را مورد لطف خود قرار داده و دوباره دعوا آغاز می شود و کار به زد و خورد می رسد...».

 
 
 




















«همه دور هم نشسته اند و هندوانه ای که آب خنک رودخانه، آن را به شدت خوش طعم کرده نوش جان می کنند و صدای خنده کودکان به آسمان رسیده که ناگهان مرد خانواده در یک چشم بر هم زدن از جا بر می خیزد و سراغ پسر جوانی می رود که چند متر آن طرف تر چادر زده و دعوا آغاز می شود.این بار دعوا ناموسی است و خدا می داند پایانش به کجا ختم می‌شود و داغ بر دل کدام خانواده می ماند...»

اینها تنها نمونه ای از دعواهای خیابانی است که هر روز شاهد آن هستیم.نزاع هایی که گاه خیلی ساده آغاز می شود و خیلی سخت به پایان می رسد.دعواهایی که زندگی افراد را تباه می کند و مهر قتل را بر پیشانی یک انسان می زند.

پایتخت در صدر است

در چهار ماهه نخست سال جاری، ۲۰۸ هزار و ۵۰۲ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

در چهار ماهه ابتدایی سال جاری از کل مراجعین نزاع در کشور، ۱۴۴ هزار و ۳۰۹ نفر مرد و ۶۴ هزار و ۱۹۳ نفر زن بودند.بر اساس این گزارش در چهار ماهه اول امسال استان‌های تهران با ۳۶ هزار و ۳۴۳،‌ خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۳۶۵ و اصفهان با ۱۴ هزار و ۹۰۵ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با یک هزار و ۲۲۲، خراسان جنوبی با یک هزار و ۳۰۵ و سمنان با یک هزار و ۶۸۶ نفر کمترین مراجعین نزاع را داشته‌اند.در تیر ماه سال جاری نیز آمار مراجعین نزاع با کاهش ۹.۴ درصدی مواجه بود؛ ‌این رقم از ۶۳ هزار و ۸۷ مراجعه در تیر ماه سال گذشته به ۵۷ هزار و ۱۲۷ مورد در تیر ماه سال جاری کاهش یافت.

فحاشی،عامل اصلی شروع نزاع ها

فاطمه نعیمی ،جامعه شناس و برنامه ریز اجتماعی درمورد علل شیوع نزاع در کشور می گوید: نزاع و درگیری، کنشی است به قصد آسیب‌رساندن به فرد دیگری همراه با آسیب روحی ـ روانی،طبق آمار پزشکی قانونی فحاشی اصلی ترین عامل شکل گیری نزاع در کشور است، اما در ریشه یابی این معضل اجتماعی باید گفت» عموم آسیب‌های اجتماعی از جمله نزاع و درگیری، ریشه در مسایل اجتماعی دارند. هرچه مسایل اجتماعی شایع‌تر و فراگیرتر شوند، آدم‌های بیشتری درگیر مسایل اجتماعی می‌شوند. واکنش‌های آنها در آن شرایط ناهنجار اجتماعی پیچیده‌تر و انحرافی‌تر می‌شود.

قطعا مشکلات اقتصادی و اجتماعی از جمله فقر، بیکاری، تورم، تبعیض، رشوه، فساد اداری، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی اجتماعی، مهم ترین عوامل شکل گیری نزاع هستند و برای کاهش چنین آسیب هایی باید مشکلات اقتصادی مردم حل شود.

وی در مورد آمار نزاع در کشور و مقایسه آن با سایر کشور ها می گوید: در کشورهای عربی، افغانستان و پاکستان، نزاع و درگیری نسبت به ایران خیلی بالاتر است، اما وضعیت کشور ما هم مطلوب نیست و با توجه به سابقه فرهنگی و تاریخی کشور، باید آمار نزاع به شدت کاهش یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار